Groep 7

kronkel

 

  • juf Marina (leerkracht) maandag, donderdag en vrijdag
  • juf Lizzy (leerkracht) dinsdag en woensdag
  • juf Sabine (ondersteuner) maandag- en donderdag ochtend
  • meester Mohammed (ondersteuner) maandag

Voor vragen of zorgen rondom (de ontwikkeling van) uw kind, kunt u terecht bij de groepsleerkrachten.

Wilt u contact met de leerkracht, dan kan dit:

 

Ook kunt u altijd na 14.00 uur even binnenlopen.

02_Onderwijs IMG_0485-scaled

Groepsinformatie groep 7

kronkel

Groep 7 vormt samen met groep 8 de combinatiegroep 7/8.

Hoe ziet een dag in groep 7 eruit?
Vanaf 08.15 uur is het plein open voor de leerlingen. Om 08.20 uur gaat de eerste bel. De kinderen mogen dan naar binnen. Om 08.25 uur gaat de tweede bel. Als de kinderen deze bel horen, dan moeten ze naar binnen, zodat iedereen op tijd in de klas is. Iedereen hangt zijn jas aan de kapstok. Vervolgens gaan alle kinderen naar hun lokaal. Het tussendoortje en de lunch worden in de daarvoor bestemde bakken gedaan. 

Om 08.30 beginnen we de dag met het doornemen van de dagplanning. Vervolgens gaan we beginnen met de lessen. Ook na de lunch wordt er buiten gespeeld. Om 14.00 uur zijn alle kinderen uit.

 

 

Praktische zaken
Tussendoortje en lunch
Op woensdag t/m vrijdag zijn onze groente- / fruitdagen. Dit betekent dat de kinderen op deze dagen een gezond tussendoortje meebrengen voor de pauze om 10 uur. We willen u vragen het tussendoortje en de lunch zo gezond mogelijk te houden. We gaan ervan uit dat de kinderen opeten wat er in hun trommeltje zit. Mochten er bijzonderheden zijn betreffende het eten / drinken (bijvoorbeeld een voedselallergie), dan horen wij dit graag.

Klassendienst
In groep 7 komen alle kinderen een aantal keer aan de beurt voor klassendienst. Dit betekent dat ze om 14.00 uur ongeveer 5 minuten langer blijven en kleine klusjes doen, zoals het bord vegen, de vloer aanvegen, etc. Daarnaast mag de klassendienst helpen met het uitdelen van schriften en vooraan in de rij. Mocht het niet uitkomen dat uw kind na school klassendienst heeft? Laat het gerust weten. Er is altijd een oplossing.

Huiswerk
In groep 7 wordt er huiswerk gegeven voor Engels,  wereldoriëntatie, werkwoordspelling en redactiesommen. U wordt altijd via Parro geïnformeerd over het huiswerk en eventuele toetsen waarvoor de kinderen thuis leren.

Gym
We gymmen elke dinsdag in de Randhorst. We gaan hier op de fiets naartoe. De kinderen hebben hiervoor een rugzak nodig, met gymkleding en gymschoenen. Om de veiligheid te waarborgen, hebben we enkele afspraken: 

  • We dragen geen sieraden en horloges (oorknopjes mogen wel, oorhangers niet)
  • Lang haar maken we vast
  • Kinderen hebben toestemming van ouders nodig om van de sporthal alleen naar huis te mogen fietsen.

 

Chromebooks
Op D’n Bogerd maken we dagelijks gebruik van Chromebooks. De kinderen hebben hiervoor een koptelefoon of oortjes nodig. We willen u vragen deze aan uw kind mee te geven.
De kinderen hebben hun Chromebook in bruikleen. Als er schade ontstaat door onnauwkeurig handelen, dan zijn de ouders hiervoor aansprakelijk. Er wordt dan altijd eerst met u contact opgenomen.

 

Schoolkamp
Uw kind gaat in groep 7 en 8 op kamp. U wordt hierover ter zijner tijd geïnformeerd.

 

Coolbook_image003

Wat leren we in groep 7?

Rekenen
We maken gebruik van de methode Pluspunt, versie 4.
De kinderen krijgen klassikale instructies, waarna ze zelfstandig in hun werkboek aan de slag gaan. Als ze klaar zijn met de les, oefenen ze het automatiseren met de conditietrainer. Daarnaast werken ze op hun Chromebook met de software van Pluspunt. Hierbij is er veel aandacht voor automatiseren, herhalen van reeds aangeboden leerdoelen en extra uitdagende taken voor de kinderen die de basistaken beheersen.

Elke week bieden wij het programma Rekensprint aan. Hier oefenen de kinderen met rekenen op tempo.

 

Pluspunt_image009

Atlantis
Dit is onze methode voor technisch en begrijpend lezen. Atlantis werkt met thema’s. Dit bete-kent dat de kinderen gedurende een blok van 8 weken, intensief bezig zijn met hetzelfde onder-werp. Groep 7 start bijvoorbeeld met het thema “Sporen uit het verleden”. Hiermee oefenen ze niet alleen het technisch en begrijpend lezen. Er wordt ook hard gewerkt aan het opbouwen van woordenschat en de algemene kennis over het onderwerp. Naast de lessen, wordt er ook voor-gelezen uit een voorleesboek, dat bij het thema past. Buiten de lessen van Atlantis, staat het stillezen regelmatig op het rooster. De kinderen lezen dan uit een boek, dat ze zelf kiezen in de schoolbibliotheek.

 

Voorbij de horizon_image009

Taal
Voor taal hebben wij de methode Taal Actief 5. Bij Taal Actief worden gedurende het jaar 8 thema’s aangeboden. Bij elk thema werken de kinderen aan de onderdelen woordenschat, taal verkennen en communicatie. Ze leren dan nieuwe woorden en oefenen onder andere met woordsoorten, zinsdelen en interpunctie. Tijdens de communicatielessen verwerken de kinderen deze kennis in een schrijfproduct of presentatie.

Na de instructie verwerken de kinderen de leerstof in een werkschrift. Daarnaast werken zij op het Chromebook aan hun eigen taken.

 

Update_Taalactief taal_kim_image005

Spelling
We gebruiken voor de spellinglessen de methode Taal Actief 5. Elke week staat er 1 spellingsregel centraal. In de les bieden we een dictee aan en herhalen we eerder aangeboden spellingsregels. Hierbij komen ook afwisselende werkvormen bij kijken. Na de instructie van de spellingsregel gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag in hun werkboek. Daarnaast werken zij op het Chromebook aan hun eigen taken.

 

Schrijven
De kinderen in groep 7, oefenen het schrijven met Pennenstreken, blokschrift. We gaan verder, waar we in groep 6 gebleven waren. De schrijflessen zijn functioneel met als doel een vlot en leesbaar handschrift voor alle leerlingen.

 

Wereldoriëntatie
Voor het vak wereldoriëntatie werken we met de methode Code D. Binnen deze methode hebben we per jaar 5 thema’s ‘Mens en Maatschappij’ en 5 thema’s ‘Mens en Natuur’.

 

Taalactief spelling_image011
Update_Pennenstreken 6_image013

Schrijven
De kinderen in groep 7, oefenen het schrijven met Pennenstreken, blokschrift. We gaan verder, waar we in groep 6 gebleven waren. De schrijflessen zijn functioneel met als doel een vlot en leesbaar handschrift voor alle leerlingen.

 

Wereldoriëntatie
Voor het vak wereldoriëntatie werken we met de methode Code D. Binnen deze methode hebben we per jaar 5 thema’s ‘Mens en Maatschappij’ en 5 thema’s ‘Mens en Natuur’.

 

Sociaal emotioneel
We vinden het heel belangrijk dat alle kinderen zich prettig en veilig voelen bij ons op school.
Daarom is er veel aandacht voor groepsvorming, het bespreken en oefenen van schoolafspraken en weerbaarheid. Wij werken hiervoor met de methode “Kwink” en de weerbaarheidslessen van “Rots en Water”.

Studievaardigheden
We gebruiken hiervoor de methode Infonaut. De kinderen oefenen met allerlei onderwerpen, zoals alfabetiseren, omgaan met grafieken, opzoekvaardigheden, het omgaan met nieuwe media, etc.

Verkeer
We werken met de methode Veilig Verkeer Nederland. We werken met een werkboek en filmpjes waarin de verkeersregels e.d. staan uitgelegd. De leerdoelen: -verbeteren van veiligheidsbewustzijn;

  • Vergroten van de verkeerskennis;
  • Aanleren van verkeersvaardigheden;
  • Het aannemen van een positieve houding t.a.v. veilig verkeersgedrag.

Creatieve vakken
Op vrijdagmiddag hebben we “crea”. We bieden verschillende technieken en werkvormen aan waarbij kinderen op hun eigen niveau creatief bezig kunnen zijn.