Groep 5

kronkel

 

  • juf Inger (leerkracht) maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
  • juf Merel (leerkracht) woensdag

Voor vragen of zorgen rondom (de ontwikkeling van) uw kind, kunt u bij de groepsleerkracht terecht.

Wilt u contact met de leerkracht, dan kan dit:

Ook kunt u altijd na 14.00 uur even binnenlopen.

02_Onderwijs IMG_0485-scaled

Groepsinformatie groep 5

kronkel

Groep 5 vormt samen met groep 6 de combinatiegroep 5/6.

De schooldag
08:20 uur: de eerste bel gaat. De kinderen mogen dan naar binnen.
08:25 uur: de tweede bel gaat en iedereen moet naar binnen naar zijn/haar groep.
De leerlingen doen hun eten en drinken voor de pauze en lunch in de bakken die in de groep klaar staan. De bak van de lunch wordt daarna in de koelkast gezet.
08:30 uur: de lessen beginnen.
10:00 uur: is het tijd voor de pauze en gaan de kinderen even naar buiten.
12:00 uur: we lunchen in de klas. Na de lunch wordt er buiten gespeeld.
14:00 uur: de kinderen zijn uit.

Het dagprogramma voor de leerlingen
Op het bord staat iedere dag het onderwijsprogramma beschreven. De kinderen zien de volgorde van de lessen en weten van welke leerkracht ze de les krijgen.

 

Welkom groep 5_image001

Ouderportaal en Parro
Parro is een app, die u gratis kunt downloaden op uw mobiele telefoon.
Via deze app worden regelmatig informatie en foto’s verspreid. Ook het inschrijven voor bijvoorbeeld oudergesprekken gebeurt via deze app. Het ouderportaal is een website. Op het ouderportaal vindt u de cijfers die uw kind gehaald heeft voor gemaakte methodetoetsen.

Gym
De kinderen gymen op dinsdag om 10.20 uur tot 12.10 uur. De kinderen krijgen gymlessen in sporthal De Randhorst. Deze lessen worden gegeven door een vakleerkracht. Er worden verschillende sporten beoefend maar ook verschillende spellen gespeeld waarbij bijvoorbeeld samenwerking centraal staat.
Voor de gym hebben de kinderen een rugzak nodig met gymkleding en gymschoenen. 

Om de veiligheid te waarborgen, hebben we enkele afspraken:

  • we dragen geen sieraden en horloges (oorknopjes mogen wel, oorhangers niet)
  • lang haar maken we vast (ook de jongens) 

We gaan naar de sporthal op de fiets. Op dinsdag moeten de kinderen dan ook met de fiets naar school komen.

Tussendoortje en lunch
Op woensdag t/m vrijdag zijn onze fruitdagen. Dit betekent dat de kinderen op deze dagen een gezond tussendoortje meebrengen voor de pauze om 10 uur. Wij gaan ervan uit dat de kinderen opeten wat er in hun trommeltje zit. Mochten er bijzonderheden zijn betreffende het eten/ drinken (bijvoorbeeld een voedselallergie), dan horen wij dit graag.

Klassendienst
Alle kinderen komen een aantal keer aan de beurt voor klassendienst. Dit betekent dat ze om 14:00 uur ongeveer 5 minuten langer blijven en kleine klusjes doen, zoals het bord uitvegen en de chromebooks opruimen. Daarnaast mag de klassendienst helpen met het uitdelen van schriften. Mocht het niet uitkomen dat uw kind na school klassendienst heeft? Laat het gerust weten. Er is altijd een oplossing.

Chromebooks
Op D’n Bogerd maken we dagelijks gebruik van Chromebooks. De kinderen hebben hiervoor een koptelefoon of oortjes nodig. We willen u vragen deze aan uw kind mee te geven.
De kinderen hebben hun Chromebook in bruikleen. Als er schade ontstaat door onnauwkeurig handelen, dan zijn de ouders hiervoor aansprakelijk. Er wordt dan altijd met u contact opgenomen.

Rekenen
We gebruiken de methode Pluspunt.
We werken aan de volgende doelen:

  • oriëntatie op de getallen t/m 1000
  • automatiseren erbij/eraf sommen tot 100
  • automatiseren tafels van vermenigvuldiging
  • grote tafels van vermenigvuldiging (3x35)
  • klokkijken, geld, meten en meetkunde

Na de instructie verwerken de kinderen de leerstof in het werkboek. Daarna herhalen ze eerdere lesdoelen in de conditietrainer en kunnen ze vervolgens aan hun eigen taken op het Chromebook werken. De kinderen die pluswerk krijgen, werken daarnaast met Rekentijgers.

Elke week bieden wij meerdere malen het programma Rekensprint aan. Hier oefenen de kinderen met het rekenen op tempo.

Atlantis
Atlantis is onze methode voor technisch en begrijpend lezen. Atlantis werkt met thema’s. De kinderen werken 8 weken lang aan hetzelfde thema. Ze oefenen niet alleen met lezen, maar er wordt ook gewerkt aan woordenschat en algemene kennis over het onderwerp.
Bij elk thema staat een voorleesboek centraal waaruit wordt voorgelezen. Daarnaast wordt er tijd besteed aan stillezen. De kinderen lezen dan uit een boek dat ze zelf kiezen in de schoolbibliotheek.

Pluspunt_image009

Spelling
Wij gebruiken voor de spellinglessen de methode Taal Actief. Elke week staat er één spellingregel centraal. Na de instructie volgt er een dagelijks dictee. Daarna kunnen de kinderen zelfstandig de les verwerken in hun werkboek. Hierin wordt de nieuwe spellingregel geoefend en worden eerder aangeboden regels herhaald. Na de les kunnen de kinderen extra oefenen achterin hun werkboek en met hun eigen taken op het Chromebook. Daarnaast oefenen ze op www.spellingoefenen.nl

Taal
Voor taal gebruiken wij tevens de methode Taal Actief. Ieder schooljaar worden daarbij 8 thema’s aangeboden.
Bij elk thema werken de kinderen aan de onderdelen woordenschat, taal verkennen en communicatie.
Zij leren wekelijks nieuwe woorden en oefenen onder andere met woordsoorten, zinsdelen en interpunctie. Tijdens de communicatielessen verwerken de kinderen deze kennis in een schrijfproduct of presentatie. 

Na de instructie verwerken de kinderen de leerstof in hun werkboek. Daarnaast werken zij op het Chromebook aan hun eigen taken en oefenen ze op www.taaloefenen.nl 

De kinderen die in het pluswerkboek mogen werken, volgen dezelfde instructie van de les, maar de lesstof wordt grotendeels op een hoger niveau verwerkt. Tevens hebben zij het onderdeel ‘onderzoek’ achterin hun werkboek zitten. Daarbij werken zij grotendeels zelfstandig of in tweetallen met een taalvraag. Dit vervangt het extra oefenen van eigen taken.

 

 

 

 

Update_Taalactief taal_kim_image005

Schrijven
In groep 5 gebruiken we de methode: Pennenstreken. De kinderen krijgen het blokschrift aangeboden. In groep 5 wordt veel aandacht besteed aan het juist schrijven van de letters, woorden en zinnen (teksten). De liniatuur is in vergelijking met groep 4 smaller.

 

Engels
In groep 5 wordt er uit de methode Groove Me gewerkt op het digibord. De kinderen leren Engels door middel van liedjes. In de lessen zingen de kinderen liedjes, voeren ze korte gesprekjes (in het Engels!) en wordt hun Engelse woordenschat uitgebreid a.d.h.v. het lied dat 2 lessen centraal staat.

 

Update_Pennenstreken 4a_image007

Sociaal Emotioneel
We vinden het heel belangrijk dat alle kinderen zich prettig en veilig voelen bij ons op school.

 

Daarom is er veel aandacht voor groepsvorming, het bespreken en oefenen van schoolafspraken en weerbaarheid. Wij werken hiervoor met de methode “Kwink” en de weerbaarheidslessen van “Rots en Water”.

 

Verkeer
We werken met de methode van Veilig Verkeer Nederland. Klassikaal worden de verkeersregels besproken aan de hand van informatie filmpjes en daarna wordt dit verwerkt in een werkboek.

 

Kwink_image017

Wereldoriëntatie
Voor wereldoriëntatie gebruiken wij de methode Code D. Met Code D leren de leerlingen op de vakgebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Met kennis, vaardigheden en burgerschap als speerpunten. Leerlingen krijgen les uit een jeugdtijdschrift, met uitdagende kijk- en denkopdrachten.

 

download (1)

Crea en muziek
Op vrijdagmiddag hebben we “crea”. Er wordt o.a. handvaardigheid en tekenen gegeven. Daarnaast wordt er ook muziek gegeven, waarbij we regelmatig gebruikmaken van boomwackers of ritmische instrumenten.Verder wordt er muziekles gegeven via de methode 123 Zing.

1 2 3 Zing_image013