Groep 6
- juf Merel (leerkracht) maandag t/m donderdag
- meester Gillian (leerkracht) vrijdag
Voor vragen of zorgen rondom (de ontwikkeling van) uw kind, kunt u terecht bij de groepsleerkracht terecht.
Wilt u contact met de leerkracht, dan kan dit:
- telefonisch: 0345-580014
- mail: m.vos@dnbogerd.nl
Ook kunt u altijd na 14.00 uur even binnenlopen.


Groepsinformatie groep 6
Groep 6 vormt samen met groep 5 de combinatiegroep 5/6.
De schooldag
08:20 uur: de eerste bel gaat. De kinderen mogen dan naar binnen.
08:25 uur: de tweede bel gaat en iedereen moet naar binnen naar zijn/haar groep.
De leerlingen doen hun eten en drinken voor de pauze en lunch in de bakken die in de groep klaar staan. De bak van de lunch wordt daarna in de koelkast gezet.
08:30 uur: de lessen beginnen.
10:00 uur: is het tijd voor de pauze en gaan de kinderen even naar buiten.
12:00 uur: we lunchen in de klas. Na de lunch wordt er buiten gespeeld.
14:00 uur: de kinderen zijn uit.
Praktische zaken
Ouderportaal en Parro
Parro is een app, die u gratis kunt downloaden op uw mobiele telefoon.
Via deze app worden regelmatig informatie en foto’s verspreid. Ook het inschrijven voor bijvoorbeeld oudergesprekken, gebeurt via deze app. Het ouderportaal is een website. Op het ouderportaal vindt u de cijfers die uw kind gehaald heeft, voor gemaakte methodetoetsen.
Gym
We gymmen elke dinsdag in de Randhorst. De leerlingen krijgen les van een vakleerkracht. De kinderen hebben voor hun gymspullen een rugzak nodig, met gymkleding en gymschoenen.
Om de veiligheid te waarborgen, hebben we enkele afspraken:
- we dragen geen sieraden en horloges (oorknopjes mogen wel, oorhangers niet)
- lang haar maken we vast
Tussendoortje en lunch
Op woensdag t/m vrijdag zijn onze groente- / fruitdagen. Dit betekent dat de kinderen op deze dagen een gezond tussendoortje meebrengen voor de pauze om 10 uur. We gaan ervan uit dat de kinderen opeten wat er in hun trommeltje zit. Mochten er bijzonderheden zijn betreffende het eten / drinken (bijvoorbeeld een voedselallergie), dan horen wij dit graag.
Klassendienst
In groep 6 komen alle kinderen een aantal keer aan de beurt voor klassendienst. Dit betekent dat ze om 14.00 uur ongeveer 5 minuten langer blijven en kleine klusjes doen, zoals het bord vegen, de vloer aanvegen, etc. Daarnaast mag de klassendienst helpen met het uitdelen van schriften en vooraan in de rij. Mocht het niet uitkomen dat uw kind na school klassendienst heeft? Laat het gerust weten. Er is altijd een oplossing.

Chromebooks
Op D’n Bogerd maken we dagelijks gebruik van Chromebooks. De kinderen hebben hiervoor een koptelefoon of oortjes nodig. We willen u vragen deze aan uw kind mee te geven.
De kinderen hebben hun Chromebook in bruikleen. Als er schade ontstaat door onnauwkeurig handelen, dan zijn de ouders hiervoor aansprakelijk. Er wordt dan altijd eerst met u contact opgenomen.
Huiswerk
Groep 6 krijgt voor het eerst te maken met huiswerk. Wellicht dat ze hier in het begin wat hulp van u bij nodig zullen hebben. De kinderen krijgen huiswerk voor topografie van Nederland. U wordt altijd via Parro geïnformeerd over het huiswerk en de toetsen waarvoor de kinderen thuis moeten leren.
Het kan (sporadisch) voorkomen dat kinderen een keer huiswerk mee naar huis krijgen. Bijvoorbeeld om een les af te maken of om te kunnen oefenen met woordenschat. Dit zal in overleg met u worden meegegeven.


Wat leren we in groep 6?
Rekenen
Wij gebruiken de methode Pluspunt.
Er wordt aan de volgende doelen gewerkt:
In groep 6 komen een aantal nieuwe onderwerpen aan bod:
- oriëntatie op de getallen t/m 10.000
- deelsommen
- cijferen
- breuken
- kommagetallen (tienden en honderdsten)
- maten voor inhoud, gewicht en lengte herleiden
- klokkijken: op de seconde nauwkeurig
- schaal berekenen
- coördinaten / kaartgebruik
Na de instructie verwerken de kinderen de leerstof in het werkboek. Daarna herhalen ze eerdere lesdoelen in de conditietrainer en kunnen ze vervolgens aan hun eigen taken op het Chromebook werken. De kinderen die pluswerk krijgen, werken daarnaast met Rekentijgers.
Elke week bieden wij meerdere malen het programma Rekensprint aan. Hier oefenen de kinderen met het rekenen op tempo.

Atlantis
Dit is onze methode voor technisch en begrijpend lezen. Atlantis werkt met thema’s. Dit betekent dat de kinderen gedurende een blok van 8 weken, intensief bezig zijn met hetzelfde onderwerp. Groep 6 start bijvoorbeeld met het thema “Ontdekkingsreizen”. Hiermee oefenen ze niet alleen het technisch en begrijpend lezen. Er wordt ook hard gewerkt aan het opbouwen van woordenschat en de algemene kennis over het onderwerp. Naast de lessen, wordt er ook voorgelezen uit een voorleesboek, dat bij het thema past. Buiten de lessen van Atlantis, staat het stillezen regelmatig op het rooster. De kinderen lezen dan uit een boek, dat ze zelf kiezen in de schoolbibliotheek.

Taal
Voor taal gebruiken wij de methode Taal Actief. Ieder schooljaar worden daarbij 8 thema’s aangeboden.
Bij elk thema werken de kinderen aan de onderdelen woordenschat, taal verkennen en communicatie.
Zij leren wekelijks nieuwe woorden en oefenen onder andere met woordsoorten, zinsdelen en interpunctie. Tijdens de communicatielessen verwerken de kinderen deze kennis in een schrijfproduct of presentatie.
Na de instructie verwerken de kinderen de leerstof in hun werkboek. Daarnaast werken zij op het Chromebook aan hun eigen taken en oefenen ze op www.taaloefenen.nl
De kinderen die in het pluswerkboek mogen werken, volgen dezelfde instructie van de les, maar de lesstof wordt grotendeels op een hoger niveau verwerkt. Tevens hebben zij het onderdeel ‘onderzoek’ achterin hun werkboek zitten. Daarbij werken zij grotendeels zelfstandig of in tweetallen met een taalvraag. Dit vervangt het extra oefenen van eigen taken.

Spelling
Wij gebruiken voor de spellinglessen de methode Taal Actief. Elke week staat er één spellingregel centraal. Na de instructie volgt er een dagelijks dictee. Daarna kunnen de kinderen zelfstandig de les verwerken in hun werkboek. Hierin wordt de nieuwe spellingregel geoefend en worden eerder aangeboden regels herhaald. Na de les kunnen de kinderen extra oefenen achterin hun werkboek en met hun eigen taken op het Chromebook. Daarnaast oefenen ze op www.spellingoefenen.nl
Groep 6 krijgt er vanaf het tweede gedeelte van het jaar ook werkwoordspelling bij.
Schrijven
De kinderen in groep 6 oefenen het schrijven met Pennenstreken, blokschrift. We gaan verder, waar we in groep 5 gebleven waren. Het grote verschil met groep 5, is dat er minder hulplijntjes zijn. De kinderen moeten zelf dus beter letten op de indeling van hun pagina. Daarnaast oefenen ze ook met het kleiner schrijven.
Wereldoriëntatie topografie en Engels
Voor zowel wereldoriëntatie, topografie, als Engels, gebruiken we de methode Blink.
Bij wereldoriëntatie werken we in thema’s. Gedurende een thema, komen er lessen natuurkunde, aardrijkskunde en geschiedenis aan bod. Elk thema wordt afgesloten met een toets. De kinderen verwerken de opgedane kennis in een eindproduct. Dit kan een werkstuk zijn, maar ook bijvoorbeeld een knutselopdracht.

Topografie wordt geoefend met Topomaster. Dit is oefensoftware van Blink. In groep 6 wordt de topografie van Nederland behandeld. De kinderen oefenen op school. Vervolgens worden er kaartjes mee naar huis gegeven om te leren voor de toets.
Bij Engels werken we met liedjes. De kinderen leren nieuwe woorden aan de hand van een liedje. Na twee lessen over hetzelfde liedje, volgt er een toets.

Kwink / Rots en Water
We vinden het heel belangrijk dat alle kinderen zich prettig en veilig voelen bij ons op school. Daarom is er veel aandacht voor groepsvorming, het bespreken en oefenen van schoolafspraken en weerbaarheid. Wij werken hiervoor met de methode “Kwink” en de weerbaarheidslessen van “Rots en Water”.
Studievaardigheden
In groep 6 starten we met studievaardigheden. We gebruiken hiervoor de methode “Bij de hand”. De kinderen oefenen met allerlei onderwerpen, zoals alfabetiseren, omgaan met grafieken, opzoekvaardigheden, het omgaan met nieuwe media, etc.

Verkeer
Voor verkeer maken we gebruik van de werkboekjes van Veilig Verkeer Nederland. In groep 6 gaan de verkeerslessen voornamelijk over veiligheid, voorrang in verschillende verkeerssituaties en veilig gedrag op de fiets.
Creatieve vakken
Op vrijdagmiddag hebben we “crea”. Er wordt o.a. handvaardigheid en tekenen gegeven. Daarnaast wordt er ook muziek gegeven, waarbij we regelmatig gebruikmaken van boomwackers of ritmische instrumenten.

